Ting du ikke visste om D & # 038; D: Multiclass Spellcasting.

Ting du ikke visste om D & # 038; D: Multiclass Spellcasting.

Jeg ser stadig forvirring pa hvordan multiclassed spellcasting fungerer, og jeg er stadig frustrert over a se folk som ikke har noen anelse om hvordan det fungerer, og tilbyr feil soppel som om det er uopprettelig faktum. Det handler om hoy tid dette var riktig utarbeidet.

Sa du har bestemt deg for a multiklasse. Gratulerer med at du har skrevet inn en helt ny dimensjon av a tilpasse karakteren din, en med en lang historie med mange versjoner. Ah, og jeg ser at du har valgt a forgrene seg til en annen spellcasting-klasse. Du er i for noen morsomme tider, sikkert! Dessverre, med mer tilpasning kommer flere regler, og noen av de mest komplekse reglene er de som omgir hvordan man handterer multiclass spellcasting. Faktisk er det et av de mest misforstatte systemene i spillet, en som selv veteranspillere far feil. Heldigvis har du kommet til rett sted for hjelp. Her er poengene a huske.

Staveautomater beregnes og deles mellom alle spellcasting-klasser.

Multiclass Spellcaster-tabellen pa side 165 i spillerens handbok gir deg det totale antall stavekort du har. Tallet er basert pa ditt totale spellcaster niva, som beregnes ved a bruke folgende trinn tatt fra side 164:

Legg sammen alle dine nivaer i bard, cleric, druid, trollkarl og trollkarl klasser; Legg halvparten av dine nivaer (avrundet) i paladin og ranger klasser; og legg til en tredjedel av nivaene dine (avrundet) i eldritch ridderen (fighter) eller arcane trickster (rogue) klasser.

For eksempel, hvis du er en 5-talls eldritch-ridder, en 7-trinns arcane trickster, og en veiviser pa 2. niva, teller du som en 5. klasse multiklassespellcaster. Hvis du er paladin pa femte niva og en prestasjon pa 11. niva, teller du som en 13-talls multiklassespellcaster. Hvis du er en veiviser pa 16 nivaer og en 1-nivas klerker, teller du som en 17. klasse multiklassespellcaster.

Du forbereder staver basert pa hver klasse.

Dette er poenget der folk flest gar galt. Ifolge side 164, nar du forbereder magi, behandler du hver klasse separat, helt ignorerer multiclass spellcasting-delen helt. Hvis du har et niva av druid, spiller det ingen rolle hvor mange andre spellcasting nivaer du har, du forbereder druidperioder som om du var en 1-niva druid.

Hver Spellcasting-klasse har sin egen spellcasting-evne.

Hvis du er en veiviser pa 1. niva og en forste nivaer, bruker du Intelligence som din spellcasting-evne til veiviserformal og Visdom som din spellcasting-evne til klarsprak, som om du var en klasses spellcaster for hver av disse klassene. Du kommer ikke til a kaste veiviseren din med dine visdom som spellcasting-evnen.

Du vil sannsynligvis fa hoyere niva Spell Slots enn du har staver.

Si at du er en druid pa 4. niva som far et niva i prester. I folge Multiclass Spellcaster-bordet har du tilgang til spellapninger pa 3. niva. Imidlertid viser Druid-tabellen pa side 65 i spillerhandboken at en 4-trinns druid ikke har stavspor pa 3. niva. Derfor, for a forberede en stave som call lightning, ville karakteren matte ta et annet niva av druid.

Dette betyr ikke at et slikt tegn ikke kan bruke spellapningen pa 3. niva. Nar de har utarbeidet sine staver, kan de kaste en forberedt stave pa et hoyere niva etter alle de vanlige reglene som finnes pa side 201 i spillerens handbok. For eksempel, hvis de forberedte 1-nivaet druidstavekure sar, kunne de kaste den ved hjelp av deres 3-niva staveplass.

Hva er Deal med Warlocks?

I stedet for andre spellcasting-klasser, som har Spellcasting-klassen, har warlocks noe som heter Pact Magic. Du legger ikke til ditt warlock-niva til andre nivaer nar du bestemmer hvor mange staveautomater du har pa Multiclass Spellcaster-tabellen. I stedet er stavsporene gitt av Pact Magic i tillegg til de som er gitt av Spellcasting. Det som er veldig kult om dette er at du kan bruke staveautomater gitt av Pact Magic til a kaste staver fra en annen spellcasting-klasse, og omvendt. Ogsa, med tanke pa at alle staveautomater er av samme niva, og at nivaet blir hoyere etter hvert som du gar videre i warlock-nivaer, kan det ta et visst niva for a ta noen nivaer som en warlock, for noen multiklassete tegn.

Ikke stol pa alt du leser pa nettet.

En av de mest fantastiske ting om denne dagen og alderen er at folk kan kommunisere om forvirrende ting ganske enkelt. Selvfolgelig betyr dette ogsa at mange som tror at de vet hva de snakker om, far sette feil informasjon inn i den offentlige kunnskapen. Mythcreants utgav for eksempel en artikkel en stund tilbake og hevdet at en 17-talls veiviser / 1-nivas klerkelig multiclassed spellcaster kunne klargjore 9-nivaet klarsprak. Deres falske forklaring gikk som folger:

Side 164 av mutliclassing regler sier: «Du bestemmer hvilke staver du vet, og kan forberede hver klasse individuelt, som om du var et enkeltklasset medlem av denne klassen.»

Det gir da et eksempel pa veiviser / ranger, og ingen av dem forbereder magi som en tjener.

Tilbake pa side 54 i de klassiske klassereglene, etter a ha forklart hvordan du velger en liste over klarsprak for a kunne kaste, leser boken «staverne ma v re av et niva som du har stavspor.»

V r oppmerksom pa at det ikke sier «stavspillingsspor».

Deretter tilbake pa side 164: «Du bestemmer dine tilgjengelige staveautomater ved a legge sammen alle dine nivaer av bard, kloster, druid, trollmann og veiviser …»

Sa nar du forbereder dine trylleformal som et forste niva, kan du velge staver av hvilket niva du har spor, som i dette tilfellet vil v re niva 1-9 fordi nar du kombinerer klassenivaene dine sammen, er det sporene tilgjengelig for deg til avstopning.

Na frustrerer dette meg rlig. Det frustrerer meg fordi folkene over pa Mythcreants har vist at de er tydelig i stand til a lese, og likevel synes det meg at de bevisst har gatt ut av deres mate a vise den minste grad av leseforstaelse som er tenkelig. I deres forsok pa a rettferdiggjore en slik ekte, skamfull regelbrudd, har de helt og fullt tatt bort fra de aller forste ordene i Spells Kjent og Forberedt underavsnitt av den multiklasserte spellcasting-oppskrivningen, som jeg vil sitere igjen for a vektlegge:

Du bestemmer hvilke staver du kjenner, og kan forberede seg til hver klasse individuelt, som om du var et enkeltklasset medlem av denne klassen.

At de selv sitert dette gjor det enda verre, men jeg vil forsoke a fortsette for jeg gir meg en aneurisme.

Husk eksemplet ovenfor med druid pa 4. niva, som hadde tilgang til et spell pa 3 nivaer pa grunn av deres multiklasseringsvalg, men kunne ikke klargjore druemater pa 3. niva? Noyaktig samme regler gjelder her. Akkurat som den multiclassede druiden telt bare som en druid med det formal a forberede druidperioder, sa har den klare i eksemplet folkene i Mythcreants oppfattet. Med andre ord: i henhold til reglene pa side 57 i spillerens handbok, kan dette tegnet bare utarbeide et antall nivaer pa 1. niva som er lik deres Wisdom modifier + deres klientniva. Hvis de har en visdomspoengsum pa 16, betyr det at de kan forberede fire forste nivaer i klosterformal. Jeg vil si igjen: 1-niva klarsprak.

Na, nar disse staverne har blitt utarbeidet, kan de kastes ved hjelp av et hvilket som helst ledig staveautomat, akkurat som druiden i vart tidligere eksempel kunne gjore. Gitt at karakteren har 17 nivaer av veiviser, betyr det at 1-nivaet spraket kan strykes ved hjelp av et 9. spellspill. Dette er den eneste gangen de tidligere akkumulerte stavsporene pa hoyere niva har noe som helst pa den maten at karakteren kaster ut sine klarsprak.

Sa, dessverre for de som abonnerer pa Mythcreant Universitys Power Gaming 101 filosofi, er deres avhandling definitivt feil. Derfor er det viktig a lese reglene noye, og hvorfor du aldri bor stole pa det du ser pa internett (med mindre du ser det her forst, eller det kommer direkte fra Guds munn via Sage Advice).

Noen kilder fra designerne som stotter mine forklaringer:

Dele denne:

Post navigasjon.

6 tanker om ting du ikke visste om D & # 038; D: Multiclass Spellcasting & rdquo;

Hei, Oren fra Mythcreants her. Takk for at du sendte en link til oss!

Mens jeg ikke ville rangere noe her som 1.000.000.000% feil (selv om jeg er smigret du trodde at artikkelen min ble vurdert til en milliard pa noen metriske), tror jeg du leser Regler som tilsiktet snarere enn Regler som skrevet nar det gjelder Cleric multiclass spellcasting.

Trikset kommer pa den maten som klerken l rer magi. Det gjor de ikke. Per side 58 kjenner Clerics effektivt hele stavelseslisten, og er bare begrenset av staveplassene de har tilgjengelig. Druider jobber ogsa pa denne maten. Rangers og trollmenn, derimot, har et begrenset antall kjente staver som de kan velge mellom.

Per side 164 bestemmer du hvilke staver du kjenner og forbereder for hver klasse hver for seg. Sa nar min Wizard 17 / Cleric 1 forbereder magi som forste niva Cleric, vet han hver Cleric stave pa listen. Han trenger bare bruke staver mye av riktig niva for a kaste dem.

Siden karakteren min ikke har Wizard Slots og Cleric Slots, kun deres totale Spell Slots fra deres kombinerte klassenivaer, kan de forberede enhver stavelse fra Cleric-listen som et forste niva Cleric.

Jeg er sikker pa at dette ikke er hva 5E-designerne ment, men det er det de skrev. Jeg foreslar ikke at noen skal kjore 5E pa denne maten, gud vet at jeg ikke gjorde det, jeg ser bare pa hva reglene faktisk tillater, og i dette tilfellet tillater de en overstyrt kombinasjon.

En GM er alltid fri til a si nei, men det ville v rt bedre for reglene om ikke a tillate en slik kombinasjon i utgangspunktet. Erfarne GM-brukere vet ikke om a tillate dette, men en nybegynner GM som ikke er clued i samtalen, vet kanskje ikke noe bedre.

Takk for at du svarer pa var kommentar!

Jeg vil gjerne si at jeg forstar din posisjon nar det gjelder a forberede magi, men reglene er egentlig ganske klare: du forbereder magi for den klassen som om du var en spellcaster i en klasse. Det betyr at hvis du er en 1-nivaet klerker, kan du bare forberede 1-nivas klosterformal. Na kan du peke pa den generelle formuleringen i Spellcasting-klassen, og kanskje gi deg et gratis pass, men i sa fall vil du forsomme de spesifikke begrensningene som er beskrevet i Multiclass Spellcasting-delen. Og, som det er bevisst angitt pa side 7 i spillerens handbok, er det spesifikke slag generelt.

Beklager, men du er definitivt feil at det er en RAW-mate a kaste 9-nivaet klargjoringer som en 1-nivaers cleric. Hvis du vil v re en GM som sier at det er akseptabelt ved bordet ditt, er det din privilegium a suspendere reglene. Men nei, reglene tillater det ikke. du er rett og slett misvisende dem.

I ditt EK 5 / AT 7 / W2 eksempel bor du v re et 6. niva caster ikke 5..

Reglene angir, & # 8220; en tredjedel av din fighter eller rogue nivaer & # 8221 ;. Mangelen pa ordet & # 8216; hver & # 8217; tungt inneb rer en tredjedel av din kombinerte fighter og rogue nivaer. Du deler etter a legge til, ellers forventer du bare avrundingsfeil nar det ikke kreves.

Dermed er 2 + (7 + 5) / 3 = 2 + 12/3 = 6.

Nar det gjelder det andre problemet, er det klart i eksemplene gitt i multisorteringsdelen av PHBen som staver kjent, bestemt av det enkelte niva i hver klasse. Et eksempel i reglene er selve definisjonen av spesifikk nar det gjelder den spesifikke vs generelle regel.

Takk for kommentaren din!

Faktisk er 5-niva spellcaster riktig. Din matte synes a ha v rt jumbled.

For a klargjore, teller en 5-talls Eldritch Knight som en 1-niva spellcaster (5/3, runde ned), og en 7-niva Arcane Trickster er en 2-niva spellcaster (7/3, runde ned). Det gjor 3 spellcasting nivaer, pluss de ekstra to fra a v re en 2-niva veiviser gjor 5.

Nar det gjelder poenget ditt om EK og AT nivaer som ikke stables, er jeg rimelig sikker pa at dette ikke er hensikten med reglene, og det er absolutt ikke hvordan jeg ville kjore det ved bordet mitt. Likevel, etter a ha funnet ingen Sage Advice som ville bekrefte eller motbevise en eller annen stilling, har jeg nadd ut til Mike Mearls og Jeremy Crawford pa Twitter for a klargjore. Det kan v re at du er riktig. Vi skal se.

I min kampanje, er jeg multiklassering av en bue-bue-fighter og horisontal-ranger (begge fra xanathar’s guide). Hvordan jobber min magi da. Jeg er na niva 13 (8F / 5R). Folger jeg multiklassediagrammet, eller folger jeg bare rangerens diagram for staveautomater, siden min buenbue har ingen staver.

Takk for at du kommenterer!

Fordi den buede bueen ikke har Spellcasting-klassen, gjelder prosessen som er angitt ovenfor for a bestemme ditt «spellcaster-niva» ikke. Du folger bare rangerens diagram for staveautomater.